Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Dunaszerdahely melletti Nagyabonyban született 1764.október 21-én. Apja hegedüs volt, így nem csoda, hogy tizenéves korában már ő is zenekart vezetett. 24 éves korában egy szerdahelyi cimbalmos lányával, Benyák Évával kelt egybe.
Szülőföldjén igen népszerű volt már, mikor 1802-ben Pestre költözött. A legnevesebb cigányzenészekből összeállított bandájával hamarosan olyan hírnévre tett szert, amilyenre addig még nem volt példa. A pesti termek közönségének meghódítása után híre befutotta a szomszéd országokat is. Itthon nem történhetett meg nélküle jelesebb ünnepély.
Budán a nádori, Pozsonyban a koronázási, udvari, országgyűlési vigalmaknál ő volt a magyar zene előadója a 19. század első évtizedében. Bécsbe is gyakran kapott meghívást a fényes császári ünnepélyek alkalmával. Az európai fejedelmek bécsi gyülésének idején egy egész évet a császárvárosban töltött. 1815 nyarán, a Margitszigeten muzsikált az Anna Pavlovna nagyhercegnő tiszteletére rendezett ünnepélyen.
Kisfaludy Sándor, a költő 1908-ban egy Kazinczynak írt levelében már Biharihoz hasonlította magát
"Én csak az vagyok a magyar poéták között ami Bihari és Pityók a muzsikusok között."
Az 1810-ben Pestre látogató Berzsenyi Dánielt lelkesítette fel vérpezsdítő játékával a Paradicsom fogadóban. Erről pedig Szemere Pál Kazinczyhoz írott leveléből tudunk: Berzsenyi "annyira el volt ragadtatva Bihari által, hogy a más szobában utána várakozókról teljesen elfelejtkezett."
Liszt Ferencet sem hagyta hidegen a "nagy, erős termetű" Bihari muzsikája: "Mint egy szesztűzes essentia cseppjei, úgy hatottak ezen varázshegedü hangjai füleinkre."
Az utókor értékelését Major Ervin zenetörténész foglalta össze 1965-ben, a Zenei Lexikon szócikkében:
"Bihari a 19. sz. első évtizedeinek legjelentősebb magyar muzsikusa és legnagyobb előadóművésze. Fennmaradt 84 dallama rendkívül gazdag invencióról és biztos formaérzékről tesz tanúbizonyságot. A verbunkos zene az ő keze alatt válik igazán reprezentáns, nemzeti magyar muzsikává, az ő tánc-parafrázisaiban nyeri hosszú időre végleges formai szerkezetét, az ő dallamaiban üti meg a nagyvonalú pátosznak és hősi lírának azt a magával ragadó, ittasult hangját, amely a 19. század magyar romantikus zenéjének mindvégig alaphangja és eszményképe maradt. Jelentőségét fokozza az a tény, hogy megtalálta a kapcsolatot a magyar népi zenével, mint ezt népdalfeldolgozásai is igazolják (Csípd meg, bogár, A vénasszon dérdúr, Csak olyan már a világ, stb:) ezzel
részben közelebb hozta a verbunkos új műzenei stílusát a nép szélesebb rétegeihez, másrészt új, méllyebb elemekkel gazdagította ezt a stílust. Emellett Bihari volt az, aki verbunkos- zenéjében s főleg interpretációiban visszanyúlt a kuruc- korszak tradicióihoz, s ennek a >>magyar hőskor<<-nak zenéjét propagálta, amivel jelentékenyen hozzájárult a kétféle zenei tradíciónak a köztudatban egyetlen nemzeti hagyománnyá való összeolvadásához."
Az 1827 április 26-án, Pesten elhunyt Bihari János máig élő tiszteletének jele a budapesti Margitszigeten lévő mellszobor (az 1928-ban készült s 1944-45-ben megsemmisült portré helyett 1969-ben állítottak újat), hazánk egyik legnépszerübb táncegyüttese, az 1954-ben alapított "Bihari", a róla elnevezett abonyi zeneiskola a falán 1981-ben elhelyezett bronz relieffel, vagy például a szülőfaluja melletti Dunaszerdahelyen 2005-ben felavatott mellszobor, s a már hagyománnyá vált Bihari János Emlékest.
Kósa Károly
forrás: Nemzeti Muzsika kiadvány
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!