Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nemzeti Muzsika közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nemzeti Muzsika vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 0 hozzászólás
Törőcsik Attila: A magyar népdalok szövegvilága - Bordalok, ivónóták
A bordal ősi lírai műfaj, amelyet a népköltészet is ismer.
Eredetileg olyan dal, amelyet ivás közben énekeltek, s amely a bort, a
borivást magasztalta. Mint lírai műfaj: ivás közbeni éneklésre való,
ill. a bort, mámort magasztaló dal. Hangulatát a bormámor adja, ezért
leginkább bortermelő és borfogyasztó országokban fejlődött ki, és
rendesen ivás közben éneklik. Egy nép borivási szokásai jellemzik
kultúráját is. A mértékletes borfogyasztás közösségi esemény, erősíti az
együvé tartozás élményét, mindez kapcsolódik valamilyen művészettel is
(bordalok, köszöntők, ódák).
A magyarság őstörténetével egyidős a
bor tisztelete és persze fogyasztása, melyet bizonyít, hogy ókori kínai
források már említik, miszerint a hunok és velük rokon népek különösen
tiszteltek egy bizonyos szent hegyet, amit Bor-Tengrinek neveztek. A
régi nomád vándorló törzsek ezen a szent helyen is áldozatokat mutattak
be, s a bor, amellyel ezt végrehajthatták, a rituáléval szorosan
összefonódva, egy idő után már magát az italt is jelenthette. Bár a
vándorlások során sok ősi szó megkopott, a tengri, (ősi isten szó)
mindenesetre néhány magyar kifejezésben még ma is megtalálható, pl a
tan, tanulni, tenger szavainkban.
Arab források szerint a magyarok
földjei jó minőségűek, s szántóik, szőlőik vannak. Ez azért is érdekes,
mert amikor ezt leírták a magyarok valószínűleg Levédiában, illetve
Etelközben tartózkodtak, tehát a nomadizálás mellett már egyértelműen
letelepült gazdálkodást is folytattunk és feltételezhető, hogy a
szőlőművelés is ide tartozott. A mai napig benne van a nyelvünkben és
hagyományunkban az a régi vallásunkra utaló gesztus, miszerint komolyabb
munkák, szerződések, családi események után, mintegy megköszönve az
égiek segítségét „áldomást iszunk”. Ez a régi szép magyar szokás
bizonyosan az áldás ősi szavunkból származik. Hasonlóan a borhoz
kapcsolódik a keleti lovas népeknél szokásos vérszerződés rítusa is.
Az
ókori rómaiak pannóniai ábrázolásában már feltűnik a szőlőlevél és a
fürt, mint díszítő motívum, melyet bizonyára nem otthonról hoztak
magukkal, hanem az itt telepes szőlők ihlethették ezt az ornamentikát. A
honfoglaló magyarok tehát már találhattak itt szőlőterületeket, és
értéküket is ismerték. Elődeink a Kárpát-medence minden zugában
meghonosították a szőlőtermesztést, így nem maradt olyan csücske a
térségnek, ahol ne lett volna a finom nedűből. Az Árpád-házi királyok
alatt már virágzott a szőlőtermesztés, és az itt élő emberek
megélhetésének fő forrásává vált.
A szüret mindig is a legnagyobb
ünnep volt a szőlőművelő, bortermelő emberek életében. A bordalok és a
mulatónóták alkalomhoz kötődnek, és ezek eléggé változatosak. A
legkülönbözőbb társas összejöveteleken születnek és hangzanak el,
például névnapokon, disznótorban, kocsmai mulatozáson, lakodalomban,
szüreten, pincézéskor vagy csak egyszerű poharazáskor. A bordalok
szövegvilága szívesen olvaszt magába általános reflexiókat, mint
szerelmi, baráti, hazafi-érzést, melyeket a bor élesztő tüze s a vidám
társaság fokoz, gondolatmenete csapongó és szeszélyes.
A népdalok
tartalmukban sokszor kötődnek egy-egy helyszínhez, ezért szívesen
emlegetik a pincét, a kocsmát, vagy a csárdát. A kocsmárosné (csárdásné)
kiemelt szerepet kap a dalokban.
Ha bemegyek a kustányi csárdába,
Eszem, iszom kedvem szerint rovásra.
Elégséges hitelem van ott nékem;
Megfizetek, becsületem nem sértem.
Szép csárdásné, nekem pirosat hozzon,
Az áráról semmit se gondolkozzon!
Eladom a kifliszarvu tehenet!
Bor árárul mégis teszek elege
Felsőkustány (Zala m.)
Voltam a szekszárdi pincében
Voltam a szekszárdi pincében,
Jó bort ittam a közepébe,
Megtanultam szépen dano, dano, danolni,
A rózsámmal szépen mulatni.
A girhai rongyos pince
A girhai rongyos pince,
Ritkának van jó teteje.
Galambomnál voltam benne,
Utoljára szombat este.
A bírónak nincs csizmája,
Mert beitta a kocsmába.
Egye meg fene a lábát,
Mért itta be a csizmáját?
Az aradi hegyek alatt
Van egy forrás tilos alatt,
Aki abból egyszer iszik,
Babájától elbúcsúzik.
Én is abból egyszer ittam,
A babámtól elbúcsúztam.
Elbúcsúztam én szegénytől,
Mint az elmúlt esztendőtől.
A pilisi likpince
A pilisi likpincének
Ritkának van teteje,
Ritkának van teteje,
De jó bor, igen jó bor van benne,
A babámmal ittam benne.
A pilisi likpincénél
Kiszáradt a csutora,
Kiszáradt a csutora,
De azért itt-ott maradt benne,
Elvásott a fogam tőle.
A bordalok szívesen és sokszor szembeállítják a munkát az ivással:
Addig iszom a csárdába,
Mig egy lovam lösz a hámba.
Fakót fogom a lógóra;
Keressön borravalóra!
Még azt mondják, korhely vagyok,
Hogy dolgozni nem akarok.
Dolgozom én, mikor illik,
Mikor pénzöm fogyatkozik.
Ormánság (Baranya m.)
Vasárnap bort inni
Vasárnap bort inni,
Hétfőn nem dolgozni;
Hej, kedden lefeküdni,
Szeredán felkelni;
Csütörtökön írni,
Pénteken számolni,
Hej, szombaton kérdezni:
– Mit fogunk dolgozni?
Alsóbalog (Gömör)
Az ivás nem eshet meg a bor, az ital dicsérete nélkül, különösen, amikor már a jókedv egyre inkább emelkedik:
Bor, bor, bor,
De jó ez a piros bor!
Asszony is iszik belőle,
Félre áll a kontya tőlle.
Nagyszalonta (Bihar megye)
A
bordicsérőt a társaságban az itató- és koccintónóta követi, melybe
sokszor a jelenlevők nevét is beleszövik. Máskor meg jeles mondásokkal
biztatják azokat, akik valamiért húzódnak az ivástól:
Adott Isten szekeret,
Szekerembe kereket,
Poharamba feneket,
Abból iszom eleget.
A doktor is azt mondja,
Hogy a vizet ne igyam,
Mert a vízben béka van,
Életemnek vége van.
Mohács (Baranya m.)
A
túlzott borfogyasztás eredménye a részegség, majd a kínzó másnaposság.
Ahogy napjainkban, úgy eleink sem mindig ismerték a mértéket, ezért a
rendszeres italozás idővel meghozta eredményét, a borvirágot.
Kimentem én a szöllőbe,
Kapát vittem a kezembe;
Felakasztottam a fára,
Bort ittam a rovására.
Még azt mondják az emberek,
Hogy az orrom bortul veres.
Mért veres a liba orra,
Mikor sose mártja borba?
Bort ittam én, boros vagyok;
Hazamennék, de nem tudok.
Aki tudja, mért nem mondja:
Merre van az országutja?
Azt mondják rám az asszonyok,
Hogy a bortul ingadozok.
Ingadozik a nádszál is,
Pedig csak a viztül ázik.
Tálya (Zemplén m.)
Azt mondják, hogy boros vagyok
Azt mondják, hogy boros vagyok,
Mert én olyan veres vagyok.
Veres a libának orra,
Pedig bele se mártja a borba.
Azt mondják, hogy részeg vagyok,
Hogy oly könnyen ingadozok.
A nádszál is ingadozik,
Pedig csak az mindig vizet iszik.
A
borivást azonban nem minden esetben méltányolják a családtagok,
kiváltképpen az asszonyok. Az ivás mámora azonban bátorságot
(vakmerőséget) is szülhet, ilyenkor a borivó férfi hajlamos arra, hogy
megmutassa, hogy ki az úr a háznál. Ezek a típusú italozó-civakodó
népdalok jellemzője, hogy az asszonyka sem hagyja szó nélkül ura
kicsapongását, valamiképpen reflektál a kissé illuminált házastársa
hőbörgéseire.
Én elmentem a kocsmába
Én elmentem a kocsmába magamat múlatni
Utánam jött kis angyalom hazapirongatni.
Muzsikának szép a hangja, kis angyalom, gyere haza,
De csak úgy, ha lehet, de csak úgy, ha lehet.
Gyere haza édes párom, gyere, szépen kérlek.
Jó vacsorára, vetett ágyra várlak haza téged!
Muzsikának szép a hangja, ej te asszony, menj el haza,
Addig, míg ki nem kapsz, addig, míg ki nem kapsz!
Asszony, asszony, ki a házból!
Asszony, asszony, ki a házból!
Most jövök a korcsomáról.
Tálat, csiprot, fazekokot,
Mind fejedbe borogatom!
Ember, ember ki a házbó(l)!
Most jövök a fonóházbó(l).
Guzsaly talpa a fejedbe,
Orsó hegye a szemedbe!
Gyergyószentmiklós (Csík)
Ihatnám én, de nincs mit
Ihatnám én, de nincs mit;
Borért kűnnék, de nincs kit.
Beteg az én angyalom,
Mégis elmegy, ha mondom.
A szép asszony messzi lát,
Borért küldje az urát.
Míg az ura borért megy,
Szeretője hozzá megy.
Szentlászló (Verőce)
De
sorolhatnánk tovább a koccintókat, az itatókat, a pap-, leány- és
asszonycsúfolókat, a kocsmai verekedésről szólókat, hogy az igazi ivók
még a sírba is magukkal viszik az üveget. Az alábbi nóta a betyárdalok
irányába visz, hiszen róluk azt őrizte meg a hagyomány, miszerint nagyon
kedvelték az italt, a cigányt és a szépasszonyt:
Mikor a betyárok
Világbú kimulnak:
Gazdag kocsmárosok
Kúdulásra jutnak.
De a szép asszonyok
Mind lerongyollanak;
Hegedüs cigányok
Hazaballaghatnak.
Szaján (Torontál m.)
A
legtöbb bordalt ott ismerik, ahol sok bor terem. Minden jelentősebb
borvidéknek megvan a jellegzetes dalkincse, melyekben nem maradhat ki az
utalás a hely értékeiről.
Badacsony
Badacsonyi szőlőhegyen két szál vessző.
Szél fújja fujdogálja, harmat hajdigálja
Hol a tyúknak a fia, talán mind fel kapdosta
Csűr ide, csűr oda, kass ki bárány, kass oda.
Marót
Áldott maróti bor, de jó vagy, jó valál,
Még a szagodtól is irtózik a halál.
Bárcsak a sivatag homokos hegyeken,
Támadna ily forrás, csak egy is, ha több nem.
Mohi
Hej, a mohi hegy borának száz forint az ára,
Ha a magyar bankó folyna, annyit adnék rája
Ha én megválthatnám a Kossuth bankóját,
Mindjárt megölelném galambom derekát
Végezetül
említsük meg azt is, hogy talán nincs nemzeti himnusz a világon, a
magyaron kívül, amely azért mond köszönetet Istennek, mert borral és
bőséggel ellátta az országot. Kölcsey költeményében ott szerepelnek ezek
a sorok is" Tokaj szőlővesszein nektárt csepegtettél".
Szerkesztette és jegyzetekkel ellátta: Törőcsik Attila
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!